Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

Bram ter Beek: ‘Houdt de brievenbussen open’

“Brievenbussen zonder sticker in Amsterdam of met een Nee/Nee-sticker mogen geen ongeadresseerd reclamedrukwerk in de bus krijgen.” Bram ter Beek ging tijdens de Ledenraad op 25 mei te Utrecht in op de gevolgen en acties van de branche.

Uiteraard is iedereen tegen verspilling. Ook de retailers en marketeers die papieren folders verspreiden. Er is hen en de branche er alles aan gelegen om de juiste boodschap op de juiste plaats te krijgen. Bram ter Beek trakteerde de Ledenraad op cijfers.

“Van de brievenbussen in Amsterdam heeft 45 procent nu een sticker. Dit betekent dat 242.000 brievenbussen dus geen sticker hebben. Als deze dicht gaan omdat mensen er geen Ja/Ja-sticker opplakken staan er circa 7.000 banen op de tocht in de retail, bij bezorgers en in onze industrie. Circa 30 procent van de omzet van de retail is afhankelijk van de papieren folder.”

Naast het economische belang haalde Ter Beek het duurzaamheidsargument onderuit. “Tachtig procent van papier bestaat uit oudpapier, bij folders is dat zelfs honderd procent. In Nederland realiseren we een recyclingpercentage van 86 procent. Amsterdam haalt net de 38 procent en dus wordt er 62 procent verbrand. Zie daar het werkelijke probleem van de hoofdstad.”

Ter Beek vreest dat na Amsterdam er steeds meer gemeenten van opt-out naar opt-in willen schakelen. “Het stopt niet bij ongeadresseerd drukwerk. Milieu Centraal spreekt al over het tegengaan van verspilling bij ‘brievenbusreclame’.

Samen met andere organisaties wordt nagedacht over volgende stappen. “We onderzoeken of een Bodemprocedure tegen de Gemeente zin heeft. Kunnen we Amsterdam als pilot aanmerken en er daardoor van leren voor we verdere stappen gaan zetten? We overleggen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten en werken aan een informatiepakket en website waarmee gemeenten zich terdege kunnen informeren.”