Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

Bram ter Beek: “Print blijft pakken!”

Print blijft een essentiële rol spelen in de communicatiemix. Drukwerk is ook bepalend of sterk ondersteunend voor de effectiviteit van de totale communicatie. In veel gevallen heeft gedrukte reclame meer impact en meer succes dan digitale boodschappen.

Dat is onderzocht, internationaal bewezen en wetenschappelijk onderbouwd. Print Pakt ! blijft dan ook de boodschap.

Dat betoogde Bram ter Beek, manager branchevernieuwing bij het KVGO, tijdens twee geanimeerde workshops op 7 en 11 mei in Amstelveen onder de titel ‘Herontdek Print’. Uit vele ontwikkelingen blijkt dat dat herontdekken op dit moment overal lijkt te gebeuren.

Zo ontdekken tijdschriften die op digital-only zijn overgestapt dat de lezer en daarmee de adverteerder weg blijft en dat ze dus op hun schreden moeten terugkeren naar een gedrukte versie. Een heel ander voorbeeld : sportverenigingen die hun clubblad niet meer printen maar alleen per email versturen, merken opeens dat veel leden gewoon niet of in ieder geval niet op tijd op komen dagen.

Richting kiezen
Ter Beek startte met een inleiding over de noodzaak voor grafimedia-ondernemingen om in ieder geval weg te sturen van drukwerk als ‘commodity’ en een strategische richting te kiezen.

“Doe dat zo mogelijk samen met je team en ga dan ook samen voor die keus, wat dat ook voor gevolgen heeft.’’

Als suggestie gaf hij daarbij mee om een nieuwe activiteit eventueel in eerste instantie via een startup naast de bestaande organisatie op te zetten.

“Voor grafimedia-ondernemers liggen er herkenbare kansen, het verhaal is vaak leuker dan we wel eens denken.” Voorbeelden van dergelijke kansen zijn wat Ter Beek betreft vooral te vinden onder winkeliers.

“Die hebben allemaal problemen om klanten binnen te halen en spullen te verkopen. Wat zou er nou mooier zijn dan zo’n winkel binnen te lopen en te roepen: ik kan uw omzet verhogen.”14_04_Bram ter Beek

Doeltreffendheid
Dat dit geen loze praat is, blijkt uit enkele cases van winkeliers die print nadrukkelijk hebben ingezet voor een gerichte campagne en daar opmerkelijke resultaten mee bereikten Die cases werden begeleid door Richard van Hoorn die eerder voor het KVGO en Grafivisie en in samenwerking met de UvA de doeltreffendheid en resultaten van print onderzocht.

Zo is er modebedrijf met twee filialen dat door de inzet van persoonlijke gedrukte kaarten én in minder mate een advertentie in een HAH-blad de omzet in één filiaal met liefst 43 procent wist te verhogen.

Elders kon een vistraiteur dankzij een campagne met een jubileumkrant en folders een flink aantal nieuwe klanten binnen halen. Een derde zaak, een bakker, was nog succesvoller want hier werden na een actie met abri-reclame en flyers liefst 786 procent meer taaipoppen verkocht.

“Die voorbeelden tonen aan het effect van crossmedia aan. Meerdere media versterken elkaar.” Wel is het zo dat het meten van die effecten essentieel is om de effectiviteit van drukwerk in de mix aan te kunnen tonen. “Je moet bij een potentiële klant met duidelijke cijfers aan kunnen komen.”

Binnenlopen
Ter Beek daagde zijn gehoor daarbij uit die plaatselijke winkeliers nu eens actief te benaderen.

“Loop bij de slager of de bakker binnen. Beter nog, gaan eens praten met de winkeliersvereniging. Misschien moet je denken over een virtueel winkelcentrum waarbij je als dienstverlener alle mogelijke taken verzorgt, dus niet alleen de communicatie maar ook de opslag, distributie, webwinkel, noem maar op. Bedenk wel dat je dat niet kan benaderen met de oude verdienmodellen. Het kan best zo zijn dat je eerst moet investeren en iets moet opstarten zonder daar meteen aan te verdienen. Als je op die manier je nek durft uit te steken, dan kan je nog best eens verbaasd zijn over wat er uiteindelijk allemaal van komt.”

15_05_Logo-PrintPakt-Scherpenzeel_uitgelichtPrint Pakt Live
Op 20 mei komt Bram ter Beek tijdens Print Pakt Live in Scherpenzeel opnieuw in actie. Kijk op printpaktlive.nl voor meer informatie.

Direct aanmelden? Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt per omgaande een e-mail met de uitnodiging en aanmeldmogelijkheden. Kijk dus direct even in je inbox, geef aan welk deel van het programma je wilt bijwonen en ook of je meedoet aan het walking dinner en meld je aan. Bedankt!