Volgens de voorzitter gaat het goed met Nederland, maar minder met de bedrijfstak waarin KVGO-leden opereren. “Het is hard werken en weinig overhouden. Er is sprake van grote prijsdruk. We worden geconfronteerd met een enorme stijging van de papierprijzen, terwijl tegelijkertijd de energiekosten de pan uitrijzen”, zei Verweij.
Naast deze economische trends moeten ondernemers een antwoord vinden op de techniek die zich razendsnel ontwikkeld. Verweij: “Tijdens Print Pakt Live op de Dutch Design Week kregen we een presentatie van Simian, een internetdrukker die in een krimpende markt, dankzij het gebruik van data razendsnel weet te groeien. Ook Alibaba, Amazon en andere wereldspelers bieden letterlijk alles aan: dus ook drukwerk. De platformeconomie rukt op. Steeds duidelijker wordt dat IT en marketing absoluut noodzakelijke voorwaarden zijn om te overleven en te groeien. Procesoptimalisering en robotisering spelen een steeds dominantere rol.”
Verweij ging kort in op de onderhandelingen rond de Grafimedia cao. “Een dreigende, dure cao met vakbonden die weinig oog hebben voor de situatie van de branche”, volgens de KVGO-voorzitter. Berichten van de bonden dat er geen contacten zijn tussen de werkgeversdelegatie en de bonden betitelde hij als ‘nepnieuws’.
Veranderingsproces
De voorzitter stipte het veranderingsproces aan waar het KVGO middenin zit. Het bestuur betrok Berenschot bij dit proces en maakte een plan van aanpak. Verweij: “Er ligt veel nadruk op marketing en communicatie, maar ook op een nieuwe benadering van de markt bij bedrijven die wel of niet aan de Grafimedia cao gebonden zijn.”
Lobby
Verweij bracht het vele lobbywerk van het KVGO in herinnering. Werk dat elke dag doorgaat. “We hebben heel sterk rondom de Wet werk en zekerheid gelobbyd en daar wat scherpe kantjes afgevijld. De nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans zullen we analyseren en kritisch bekijken want het ontslaan van medewerkers zou soepeler kunnen worden, maar nog duurder dan de transitievergoeding? Dat kan toch niet waar zijn.”
Amsterdam
De invoering van de Ja/Ja-sticker door de gemeente Amsterdam blijft veel energie en aandacht vragen. “Amsterdam heeft een recyclingpercentage van circa 38 procent, landelijk is dat 84 procent.
Amsterdam ziet dat veel reclamepakketten ongelezen worden weggegooid. Dat is verspilling en daar zijn wij evenmin voor. Een logische oplossing is de verder uitrol van de bestaande Ja/Nee- of Nee/Nee- sticker.” Verweij hekelde het misverstand dat oudpapier afval zou zijn en niet een grondstof voor nieuw paper of karton. “Dat kun je van plastic niet zeggen”.
“Een groot risico is dat als reclamedrukwerk aan banden wordt gelegd, internet steeds belangrijker wordt voor reclame en de reclame euro’s naar Google gaan die daarmee haar macht nog verder versterkt. Dat is onwenselijk. Als de huis-aan-huis bladen straks ook ingeperkt worden, raakt dat aan de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid die wij moeten koesteren.”
Duurzaam uitgeven
De Dutch Design Week in Eindhoven noemde Verweij een geweldig evenement. De nieuwste technieken en ideeën werden getoond.
“Ik mocht in Eindhoven een nieuw boek over duurzaam uitgeven ontvangen van Papierenkarton.nl. Ook voor drukkers en binders is het van groot belang om te lezen hoe onze industrie zich ontwikkelt. Ook wij kunnen compleet duurzaam produceren.”
De voorzitter memoreerde de Sneak preview op de toekomst bij SintLucas in Eindhoven. “Hier worden jonge mensen klaargestoomd voor nieuwe beroepen die ook in onze branche komen. Ik word er blij van want wij hebben jonge mensen nodig die de IT-wereld begrijpen en ermee kunnen spelen.” Ter illustratie toonde Verweij een filmpje met een impressie van de opleiding.
Verweij ging kort in op de voordracht van het bestuur om Dick Naafs in mei 2019 te benoemen als zijn opvolger. Ook stipte hij de opvolging van KVGO-directeur Fons Bakkes aan.
Koffietafelboek plus app
Cees Verweij besloot met een optimistische noot. “Onze campagne Print Pakt gaat over de samenwerking tussen papier en nieuwe media. Een prachtig voorbeeld daarvan is het nieuwe boek van fotograaf Jimmy Nelson. Zijn fotoboek moet op de koffietafel. De bijbehorende app is uniek en geeft je een 360 graden beeld van de locaties. Print Pakt en blijft pakken.”