Phishing
Cyberaanvallen komen in verschillende vormen. ‘Phishing’ is de meest voorkomende vorm. Meer dan de helft, namelijk 66 procent van de panelleden, heeft hier ervaring mee gehad. Cybercriminelen proberen mensen via e-mails, sms- of WhatsApp-berichten en telefoontjes te verleiden om acties uit te voeren die later schadelijk blijken te zijn. Phishing is een relatief eenvoudige aanvalsmethode die steunt op psychologische manipulatie, niet op geavanceerde technologie.
Kunstmatige intelligentie
Cybercriminelen maken ook gebruik van nieuwe innovaties, zoals kunstmatige intelligentie (AI). Ze kunnen overtuigende phishing-mails schrijven met behulp van AI. Bovendien kunnen ze met de gekloonde stem van een CEO aan de telefoon hun doelwitten overhalen om grote overschrijvingen te doen naar frauduleuze bankrekeningen.
Een phishing-aanval kan gericht zijn op direct financieel gewin, zoals in het voorbeeld met de CEO. Maar phishing kan ook het startpunt vormen van grotere aanvallen. Volgens de jaarlijkse ‘X-Force Threat Intelligence Index’ van IBM kregen cybercriminelen in 2022 in 41 procent van de cyberincidenten toegang tot bedrijfsinformatie of systemen via phishing. Lees hier het volledige bericht van ABN-AMRO.
Samen digitaal veilig bij KVGO
Internetcriminelen vinden elke dag weer nieuwe manieren om software en systemen te hacken. Vaak heb je niet de tijd en kennis om je goed tegen digitale dreigingen te beveiligen. Daarom biedt het KVGO hulp met het platform Samen Digitaal Veilig.
Dit platform helpt je met het slim invoeren van een paar simpele maatregelen die jouw digitale veiligheid snel verhogen! Je doet dat niet alleen; ook je medewerkers en je IT-leveranciers spelen een belangrijke rol, bijvoorbeeld als je een deel van jouw IT aan hen hebt uitbesteed. In het platform komen alle groepen samen: jijzelf, je medewerkers en je IT-leveranciers. Wil jij ook gebruik maken van het KVGO-ledenvoordeel om de cyberweerbaarheid van jouw bedrijf te verhogen? Kijk hier voor meer informatie.