Medard Scholten, directeur van vertaalbureau Blauvelt Doublenative, stelt in een artikel (dat op Adformatie.nl en BouwKennisBlog verscheen) dat er een stijgende tendens naar print zichtbaar wordt.
‘’Tot 2017 was alles georiënteerd op internet – websitevertalingen, SEO-georiënteerd, emailnieuwsbrieven; alles kort, krachtig en met een duidelijke ‘call to action’. Nu is een verrassende omslag van digitaal naar print te zien: brochures, leaflets en zelfs weer relatiemagazines.’’
Hij stelt dat we overspoeld worden door email marketing die veelal op het kleine schermpje van de telefoon ongelezen wordt weggegooid. Ook de trefkans van websites staat onder druk terwijl velen zich ook zorgen maken over de nieuwe regels voor telemarketing.
‘’Wil je als bedrijf toch gezien worden, dan moet je de spelregels veranderen.’’ Marketeers zoeken daarom een nieuwe oplossing om nieuwe klanten te bereiken: ‘’Inderdaad: weer, zoals vroeger, door een gelikte brochure in de bus te doen.’’ Die brochure is tegenwoordig dan wel puur gericht op aandacht trekken.
‘’Je zou dus kunnen zeggen dat het gaat om de interactie tussen print en digitaal: print voor ‘attention & interest’ en digitaal voor ‘desire & action.’
Glans eraf
‘’Het is of ik onszelf hoor praten’’, zegt KVGO directeur Bakkes met een glimlach.
‘’Drukwerk is en blijft één van de beste methoden om een marketing boodschap over te brengen. Ik wil niet meteen roepen: we hebben het altijd al gezegd maar dat is natuurlijk wel zo. Het heeft wat tijd gekost, dat komt doordat email een nieuwigheid was maar die glans is er nu wel vanaf. Drukwerk is een ideaal middel om nieuwe of bestaande klanten te bereiken. Of het nu met zo’n gelikte brochure is of met een andere vorm van print. Met drukwerk is heel veel mogelijk. Het is toch mooi dat dat nu ook, of moet ook zeggen weer, tot de marketingwereld doordringt.’’