“Er is zeker een goede toekomst voor het KVGO. Wat mij betreft moeten we meer insteken op kennis delen, het faciliteren daarvan, dan kan je op dat gebied een autoriteit worden waar anderen zich graag bij willen aansluiten.” Op 25 mei werd Dick Naafs namens het segment midden gekozen in het KVGO-bestuur.
“Grafische ondernemers hebben zo veel kennis en willen best delen als dat betekent dat er daardoor grote besparingen aan de kostenkant mee gerealiseerd kunnen worden. Ik zou er zeker dankbaar gebruik van maken en ik ben ervan overtuigd dat dat ook voor veel anderen geldt.”
Met Dick Naafs, directeur-eigenaar van BakkerBaarn, haalt het KVGO zonder twijfel een enthousiast bestuurder binnen. Naafs vertegenwoordigt in het bestuur het segment midden.
“Wij hebben 35 medewerkers. Ons bedrijf is begonnen in 1895, ik ben al de vierde generatie. Eerst waren er twee Bakkers, ik ben de tweede Naafs. Kijk, er zijn altijd mensen die sceptisch staan tegenover zo’n club, iedereen heeft wel wat te zeuren. Ik hoorde eerlijk gezegd tot voor kort ook tot die categorie. Ik maakte wel gebruik van de diensten en adviezen maar verder deed ik er eigenlijk niet veel mee.”
Onder de indruk
“De laatste tijd ben ik me echter wat meer gaan verdiepen in het KVGO en dan zie je pas waar die vereniging allemaal mee te maken heeft. Ik ben ook wat vaker naar bijeenkomsten gegaan en heb contact gehad met verschillende bestuursleden. Daardoor ben ik echt onder de indruk gekomen. Er wordt veel en goed werk verricht.
Het ligt ook vaak allemaal veel ingewikkelder dan we denken, er zijn veel hobbels die genomen moeten worden en het KVGO en de bestuursleden zetten zich in om dat allemaal goed te laten verlopen. De club is echt slagen aan het maken, daar ben ik wel van overtuigd geraakt. Zo’n bijeenkomst als in Utrecht met de Ledenraad en Print Pakt Live, ik ben daar echt enthousiast geworden. Daar wil ik de komende paar jaar graag aan bijdragen.”
Actief bijdragen
“Je moet natuurlijk niet meteen van alles roepen, dat komt niet goed over. Daarom ga ik me eerst een jaartje vertrouwd maken met de organisatie, met veel bestuursleden en andere mensen spreken, kijken wat er allemaal speelt. Maar daarna zal ik zeker mijn ideeën spuien en actief bijdragen aan het besturen van de vereniging en mij inzetten om het bestuur en het KVGO te ondersteunen en mijn ervaring in te zetten voor belang van de grafische en communicatie-industrie.”
Vertrouwen
Naafs denkt al met al dat er veel kansen liggen voor het KVGO. “We hebben natuurlijk een neergang en teruggang achter de rug. Op één of andere manier moet iemand zeggen: hoe gaan we nu verder de toekomst in. Wat mij betreft zou het KVGO misschien wat minder een dienstverlener moeten zijn en veel meer een platform voor kennisdelen kunnen worden. Wij hebben er als bedrijf zelf al ervaring mee met een stuk of zes, zeven collega’s. Dat loopt uitstekend. Als je elkaar leert vertrouwen dan ontstaat er over en weer veel openheid, dat kan op grotere schaal ook bij het KVGO.”