“Voor alle drie technologieën: toner, inkjet en offset is er plaats op de markt. Die technologieën zullen ook naast elkaar blijven bestaan. Bij inkjet technologie gebeurt heel veel op het gebied van de innovatie en die is daarmee ‘here to stay’. En hoewel offset al een stuk verder op de levenscurve doorloopt, zien wij dat voorlopig echt niet verdwijnen.”
Dat zegt Erik de Goeijen, vicepresident Marketing & Strategy bij het tot Canon behorende Océ tijdens de Ledenraad op 15 november . Die werd gehouden temidden van geavanceerde printmachines in vele soorten en maten in het Canon Customer Experience Center in Venlo.
De Goeijen spreekt graag over ‘disruptieve technologieën’ met als belangrijkste voorbeeld de elektrische auto. Die werd tien jaar geleden bij de komst van de hybride Prius van Toyota nauwelijks serieus genomen maar is met de komst van Tesla opeens volop realiteit geworden.
In de zaal met zo’n honderd KVGO-leden bleken er al enkele een elektrische auto te rijden terwijl een flink deel van de aanwezigen van plan is er één aan te schaffen.
De printmarkt zelf zit volgens de Goeijen midden in een soortgelijk proces, waarbij print nog meer kleur zal kennen, nog verder gepersonaliseerd zal zijn en de levertijden nog extreem veel korter zullen worden. Het wereldwijd aanwezige Océ speelt daarin een vooraanstaande rol.
Moederbedrijf Canon investeert enorme bedragen om in die technologische ontwikkeling voorop te lopen. “Wij zijn marktleider en kunnen dat dankzij die investeringen ook blijven.”