Een kleine negentig mensen bezochten op 25 mei in DeFabrique in Utrecht de Ledenraad van het KVGO en woonden de tweede editie van Print Pakt Live bij.
De speech van KVGO-voorzitter Cees Verweij was deze keer vervangen door een levendig interview met presentatrice Isolde Hallensleben. Verweij ging in op de acties van de Europese koepelorganisatie Intergraf om maatregelen ter bescherming van data waar grafische bedrijven veel last van kunnen krijgen om te buigen.
Andere onderwerpen die aan bod kwamen: de Grafimedia cao, de stand van zaken in de bedrijfstak en de beeldvorming van drukwerk.
Cees Verweij nam uit handen van Isolde een exemplaar van het Jaarverslag van het KVGO 2015 ‘Elk medium zijn moment’ in ontvangst.
Lid van verdienste
Richard van den Berg liet zijn licht schijnen over de Wet werk en zekerheid waar vanaf eind 2014 een stevige lobby tegen wordt gevoerd. Volgens Van den Berg komt er beweging in, waarbij het KVGO inzet op een snellere ontheffing van de Wet via de cao en de transitievergoeding plaats kan maken voor een aanvulling op de WW.
Cees Verweij maakte bekend dat Richard van den Berg voor zijn jarenlange inspanningen voor de vereniging en de branche is benoemd tot Lid van verdienste van het KVGO.
Directeur Fons Bakkes vatte bij afwezigheid van penningmeester Ruud de Klerk de Jaarrekening van 2015 compact samen. Op 31 december werkten er in de branche 22.180 mensen. Drie jaar eerder waren dat we nog ruim 28.000. Bij KVGO-bedrijven is die trend niet anders. Van 23.413 medewerkers eind 2012 daalde dat aantal naar 14.734 eind vorig jaar. De Staat van baten en lasten toonde aan dat het de vereniging lukt de inkomsten en uitgaven in balans te houden, met onderaan de streep een bescheiden positief saldo.
Bram ter Beek belichtte de inspanningen die zijn geleverd om de plannen van de gemeente Amsterdam bij de invoering van de Ja/Ja-sticker tegen te houden. Tevergeefs, zoals bekend. Nieuwe stappen zijn in voorbereiding, waaronder mogelijk juridische acties en overleg met de Vereniging Nederlandse Gemeenten.
Dick Naafs van BakkerBaarn werd namens het segment midden gekozen in het bestuur van het KVGO. Marketeer Wouter de Vries vermaakte de zaal met even pittige als humoristische teksten over de marketing van drukwerk.
Print Pakt Live 2016
Na de pauze gaf Isolde Hallensleben het startsein voor de tweede editie van Print Pakt Live. Paulina de Nijs van de Stichting Print onderzocht de relatie tussen ontwerpers en grafische bedrijven. Wat kan beter? Zij pleitte voor een Open dag van alle grafische bedrijven in Nederland.
Ed Boogaard ging in op de plannen voor de Dutch Design Week in oktober te Eindhoven. Volgens Boogaard moet grafisch Nederland daar aanwezig zijn. Niet alleen om te laten zien wat voor moois ze maken, maar ook om te leren en inspiratie op te doen.
Vanzelfsprekend was Alex Kunst – Mr Print Pakt – van de partij met een update van de campagne.
Rob Wilders, directeur van de Ecomediagroep in Nieuwkoop voorziet nieuwe verdienmodellen in de bedrijfstak, waarbij niet de oplage leidend is maar het aantal kliks dat drukwerk online weet op te roepen.
Tussen de bedrijven door vond de Ja/Ja Nee/Nee-quiz plaats waarbij Paul Bosveld van drukkerij Contrast te Harderwijk met de hoofdprijs – de Blauwe Baksteen met het werk van ontwerper Jaap Drupsteen – naar huis ging.