Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

Grafimedia in cijfers 2023

Zet het herstel in de grafimediabranche door? Dat was de grote vraag in 2023. Het bleek een lastig jaar te worden voor veel drukkerijen en andere grafische bedrijven. De economie koelde af, de inkoopprijzen bleven stijgen en er stonden her en der ook nog corona-rekeningen open. Al met al pittige omstandigheden. Gelukkig waren er ook lichtpuntjes. Zo bleef de werkgelegenheid relatief stabiel, daalde de werkloosheid onder grafici verder en wisten we samen de stijging van het ziekteverzuim om te buigen in een daling. Dit is kort samengevat de conclusie van het rapport “Grafimedia in cijfers” dat door het GOC wordt uitgevoerd in opdracht van het A&O Fonds Grafimedia.

Bedrijvigheid en werkgelegenheid stabiel

De grafimediabranche telde eind 2023 2.765 bedrijven. Samen boden ze werkgelegenheid aan 20.790 medewerkers. Het aantal fusies en overnames (20) daalde licht, net als het aantal opheffingen (130). Er gingen daarentegen wel meer grafische bedrijven failliet (24) dan een jaar eerder, mogelijk mede doordat er nog coronasteun terugbetaald moest worden.

Ziekteverzuim begint te dalen

Goed nieuws? Dat was er ook. Zo nam de werkloosheid verder af naar 2,6% en daalde het ziekteverzuim in de branche van 6,5 naar 6,1 procent. “Dat lijkt weinig, maar elke dag verzuim levert werkgevers een kostenbesparing van zo’n 300 euro op. Dit is dus echt een grote vooruitgang. De toegenomen aandacht voor o.a. gezond roosteren, leefstijlinterventies en coachend leiderschap begint zich uit te betalen en ik ben blij dat we met een nieuwe subsidie van 1,2 miljoen euro Create Your Future ook in 2024 en 2025 kunnen voortzetten.”’

Katalysator voor de branche

Het is een mooi voorbeeld van de rol die A&O Fonds Grafimediabranche vervult in de branche, als aanjager van thema’s zoals scholing, duurzame inzetbaarheid en instroom die de branche op middellange en lange termijn versterken. “De miljoenen die we hier in de afgelopen jaren hebben binnengehaald voor de branche, creëren daarbij een vliegwieleffect. Met een relatief kleine eigen investering zien we dat bedrijven bijvoorbeeld grote kostenbesparingen of productiviteitswinst boeken.”

Pijlen op branchepromotie

In 2024 zet het A&O Fonds Grafimediabranche onder meer fors in op het promoten van de grafimediabranche, via het nieuwe online platform Indruk.nu. “We werken daarvoor nauw samen met influencers en jongeren. Zij weten als geen ander hoe ze nieuwe generaties kunnen bereiken en enthousiast maken. Zo werd een TikTok-filmpje over grafimedia van studenten van het Grafisch Lyceum in korte tijd meer dan 800.000 keer bekeken. Op die manier slaan we bruggen tussen oude en nieuwe media.”

RVU-regeling slaat aan

Waar hard gewerkt wordt aan het aantrekken van jongeren, is er ook oog voor oudere werknemers in de grafimediabranche die jarenlang zwaar werk hebben gedaan. Via de RVU-regeling kunnen zij vervroegd met pensioen gaan. “We zien de aanvragen daarvoor toenemen. In het eerste kwartaal van 2024 waren het er al 60, tegen 25 in heel 2022 en 2023.”

Over A&O Fonds Grafimediabranche

Het A&O Fonds Grafimediabranche zet zich in voor een gezonde grafische arbeidsmarkt, toekomstbestendige scholing en duurzame inzetbaarheid van werknemers in de grafimediabranche. Werkgevers dragen een deel van de kosten, door het binnenhalen van nationale en Europese subsidies kan er nog meer geïnvesteerd worden in de branche. Werkgevers en werknemers vormen samen het bestuur van het fonds.

Meer informatie over het A&O Fonds Grafimediabranche is te vinden op www.aenofondsgrafimedia.nl/organisatie.