Met een jaarlijkse groei van zo’n 2 procent zal de Europese markt voor bedrukte verpakkingen en labels in 2022 een waarde van 86,5 miljard euro vertegenwoordigen (2017: 77,4 miljard), stellen de analisten van Smithers Pira.
Hoewel er geen grote verschuivingen optreden binnen de categorieën – (golf)kartonnen verpakkingen blijven met ruim 30 procent het grootste marktsegment – voorziet Smithers Pira wel een verandering in de toegepaste druktechnieken.
Flexodruk blijf weliswaar dominant maar ziet haar marktaandeel teruglopen, terwijl digitale druktechnieken van 1,6 procent in 2017 groeien naar 5 procent van de totale marktwaarde.
Het waren niet deze cijfers en trends die in Brussel de meeste aandacht opeisten. De toon werd gezet door Kestutis Sadauskas, directeur Circulaire Economie en Groene Groei van de Europese Commissie. Hij zette de politieke doelstellingen en wettelijke maatregelen uiteen die Europese verpakkingsindustrie de komende jaren tot versnelde innovatie en verandering rond het gebruik van plastic zullen dwingen.
Vervolgens ontkwam geen van de sprekers er nog aan om onderwerpen als recycling, composteren, cradle to cradle en verspilling te belichten.
Het werd duidelijk dat het ogenschijnlijk breed gedragen streven naar minder plastic en een circulaire keten op nogal wat kanttekeningen vanuit de branche kan rekenen.
Er worden vraagtekens gezet bij de haalbaarheid van de gestelde deadlines, bij de praktische invulling van de maatregelen en bij het uiteindelijke effect ervan. Het verbod op wegwerp-bestek en –borden mag bijvoorbeeld vanzelfsprekend lijken, maar sommige spelers in de branche hadden liever een effectieve inzameling voor hergebruik van deze hoogwaardige grondstoffen gezien.