Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

Het KVGO-bureau verhuist dit jaar

Het KVGO heeft het eigen kantoorpand aan de Startbaan 10 in Amstelveen verkocht aan projectontwikkelaar Dura Vermeer. Het pand wordt gesloopt om plaats te maken voor woningen. Naast het huidige pand wordt al volop gewerkt aan de nieuwe woonwijk Green Start.

“In februari vorig jaar voerden we de eerste gesprekken met geïnteresseerden en  belanghebbenden: de projectontwikkelaar, de gemeente Amstelveen en een aantal makelaars. Daarmee zetten we een nieuwe stap in de uitvoering van het beleidsplan dat we in 2012 opstelden.” Dat zegt KVGO-directeur Fons Bakkes, nu de verkoop rond is.

Meer dan 100 medewerkers
Midden jaren tachtig verhuisde het KVGO van de Van Eeghenstraat in het Amsterdamse museumkwartier naar het nieuw gebouwde kantoorpand aan de Startbaan. Het pand biedt ruimte aan het huisvesten van ruim zestig medewerkers. Later huurde het KVGO er zelfs kantoorruimte bij. Bij de vereniging en onder andere het Dienstencentrum werkten tegen de eeuwwisseling op het hoogtepunt in totaal zo’n 115 personen, waarvan circa 60 voor het KVGO-bureau.

Het bestuur koos in de daarop volgende jaren in een sterk krimpende markt voor een scherpe focus op de voor de leden belangrijkste activiteiten en een verdere afslanking van het personeelsbestand. Nu werken er zestien medewerkers bij het KVGO-bureau. Samen met het Dienstencentrum en Stivako telt dat op tot zo’n 36 personen.

Stroomversnelling
Bakkes: “De jas aan de Startbaan is de laatste jaren te ruim gaan zitten. Wel vond de Ondernemersvereniging Amstelveen onderdak in ons pand, maar er staat een te groot deel leeg terwijl de onderhouds- en schoonmaakkosten doorlopen. In het bestuur is uitvoerig gediscussieerd over de te nemen stappen. Daar kwam bijvoorbeeld uit naar voren dat het handhaven van de gezamenlijke huisvesting van het KVGO met het Dienstencentrum en Stivako de voorkeur heeft.”

In november 2015 vroeg het bestuur aan de Ledenraad  mandaat om het pand te mogen verkopen waarna de ontwikkelingen in een stroomversnelling kwamen. Midden januari is de verkoop definitief geregeld.

Koop of huur?
“Of het jammer is dat we gaan verhuizen? Ik ga daar niet sentimenteel over doen. We zoeken naar manieren om het geld van de leden optimaal in te zetten in hun belang en vullen op deze manier het beleidsplan uit. In Amstelveen staat veel kantoorruimte leeg. Dit was een uitgelezen mogelijkheid om het pand goed te kunnen verkopen en de vereniging fitter en flexibeler te maken.”14_05_fonds_bakkes_©NFP-140316_032

Er is een aantal eisen aan de nieuwe huisvesting gesteld. “Amstelveen bevalt goed en de medewerkers wonen over het algemeen hier in de buurt. We zoeken dus in de regio  Amsterdam – Amstelveen. Uiteraard is er een uitvoerige analyse gemaakt om de vraag kopen of huren te kunnen beantwoorden. Als je alle cijfers op een rij zet, dan verdient huren de voorkeur. Daar zetten we dan ook op in.”

De gesprekken met makelaars om snel nieuwe huisvesting te vinden lopen al.  “Doordat de bouw van de woonwijk opschiet, wil de bouwer haast maken. Wij zijn zorgvuldig op zoek naar een geschikte huisvesting. Een goede bereikbaarheid van de vereniging per auto of openbaar vervoer telt mee. We hebben behoefte aan circa 350 vierkante meter kantooroppervlak. Zeker gezien het ruime aanbod in de regio voorzie ik geen problemen bij het vinden van de juiste locatie. Wanneer we precies gaan verhuizen is op dit moment nog niet te zeggen, maar in elk geval is dat dit jaar.”