Het KVGO, brancheorganisatie MailDB en verspreider Spotta, zijn teleurgesteld over de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam dat de Ja/Ja-sticker rechtmatig ingevoerd mag worden. De rechtbank heeft de vorderingen van deze partijen op 22 november afgewezen. De motivering van de rechtbank is dusdanig weinig overtuigend dat de partners waarschijnlijk in hoger beroep gaan tegen de uitspraak.Als het aan de rechtbank ligt kan de gemeente Amsterdam het zogenaamde opt-in systeem met een verplichte Ja/Ja-sticker voor wie nog folders wil ontvangen op 1 januari 2018 invoeren.
MailDB, KVGO en Spotta hebben voor de rechtbank betoogd dat het door Amsterdam beoogde systeem grote economische schade zou toebrengen aan de middenstand, de producenten van reclamedrukwerk en de verspreiders daarvan.
Aan de andere kant heeft een opt-in systeem geen voordelen voor het milieu. Eerder nadelen. Partijen betoogden ook dat het bestaande systeem met de NEElJA- en NEElNEE-sticker uitstekend werkt en dat de gemeente niet bevoegd zijn zou zijn om in afwijking van het landelijk geldende opt-out-systeem haar eigen systeem in te voeren. Die argumenten heeft de rechtbank helaas terzijde geschoven.
De motivering van de afwijzing van de vorderingen is echter dusdanig weinig overtuigend dat de partners sterk overwegen om op korte termijn in hoger beroep te gaan.
Het gerechtshof zou dan een knoop moeten doorhakken over de rechtmatigheid van het vervangen van het nu landelijk geldende opt-out-systeem door een opt-in-systeem zoals de gemeente Amsterdam dat beoogt. Tot die tijd staat dan niet vast of dit opt-in-systeem rechtmatig kan worden ingevoerd.

Bram ter Beek, manager bij het KVGO: “We zijn teleurgesteld en eigenlijk ook erg boos. Nu de rechter het plan van Amsterdam heeft goedgekeurd, zullen veel grafische bedrijven maar ook winkels en verspreiders van drukwerk grote schade lijden. Wij vrezen ook dat andere gemeenten dit voorbeeld zullen proberen te volgen. Daarom overwegen wij ook sterk een hoger beroep. Mocht uiteindelijk blijken dat de invoering van het systeem niet rechtmatig was, dan zullen wij niet nalaten onze schade op de gemeente te verhalen.”
“MailDB heeft voorbereidingsmaatregelen getroffen om te komen tot een zo snel mogelijke uitrol van JAIJA-stickers in Amsterdam, zodat consumenten kunnen aangeven dat zij ongeadresseerde folders willen (blijven) ontvangen.
Wij starten dan ook op korte termijn met de campagne ‘Zetjebrievenbusopgroen’. Op de gelijknamige site kunnen consumenten achtergrondinformatie vinden. En wij delen komende weken de JA-sticker uit bij retailers en sturen deze mee met de huis-aan-huis verspreidingen”, aldus Eelco Lulofs, bestuurder bij MailDB.