“Uit het doorlopende onderzoek blijkt dat grafische bedrijven dit jaar, maar vooral 2016 positief beoordelen. 48 Procent denkt het beter te gaan doen, slechts 7 procent ziet de toekomst somberder in. Niet verrassend: vooral de verpakkingsbedrijven doen het goed. Ook in andere sectoren die wat verder weg liggen van onze ‘klassieke’ markt heerst optimisme alom.
We zijn in onze branche nog met een dikke 1.100 bedrijven over. Goed voor een gezamenlijke omzet van zo’n 5,5 miljard euro. Die bedrijven hebben de afgelopen jaren iets of veel goed gedaan, anders had u hier nu niet gezeten. Uitnemend ondernemerschap was nodig om deze tijden van conjuncturele neergang en de concurrentie van digitale media te overleven.
Makkelijk was en is dat niet. Daarin staan we niet alleen. De textielindustrie zou worden weggevaagd in Nederland. Kijk eens goed rond in dit Awarehouse en bij Interface. Ook zij worstelden, vernieuwden zich en zijn opnieuw succesvol. Niet alleen een voorbeeld, maar tegelijkertijd een bron van inspiratie.”