Na het zeer succesvolle debuut van Print Pakt Live tijdens Dutch Design Week 2016 met een spetterend programma en circa 15.000 bezoekers besloot initiatiefnemer KVGO terug te keren naar Eindhoven om van 22 – 29 oktober deel te nemen aan editie 2017.
Het doel van PPL@DDW blijft onveranderd: ‘Print Pakt is ervan overtuigd dat grafische communicatie onderdeel is en moet blijven van de creatieve industrie.
In Eindhoven wil Print Pakt de deelnemers en het publiek van de Dutch Design Week (opnieuw) kennis laten maken met de creatieve mogelijkheden, de materialen en de impact van grafische communicatiemiddelen. Tegelijkertijd biedt dit grafische ondernemers de gelegenheid de creatieve industrie uitgebreid te verkennen, inspiratie op te doen en nieuwe initiatieven te ontplooien’.
Print Pakt is tijdens DDW permanent aanwezig op een vaste plek in het hart van het evenement. Onder het motto ‘Creatieve communicatie met tastbaar resultaat’ biedt Print Pakt Live op die vaste plek letterlijk en figuurlijk een podium aan toonaangevende en innovatieve grafische producten, maar zeker ook aan de bedenkers, ontwerpers en makers ervan.
Voorbereiding in volle gang
Een compact team is druk bezig met de voorbereidingen. Denk aan de keuze voor een goede locatie, een onderzoek naar de mogelijkheden van het tonen van prijswinnend en inspirerend drukwerk en het invullen van workshops met inleiders van naam en faam. In de steigers (en dus onder enig voorbehoud) staan de volgende activiteiten.
- Tentoonstelling: inspirerend/toonaangevend/prijswinnend drukwerk (plus bedrukte materialen/producten);
- Workshops: bedenkers, ontwerpers en makers gaan aan tafel met het publiek om interactief te vertellen over hun passie, werkwijze, vakkennis, specialisme;
- Aanstormend talent: jong grafische Nederland krijgt de kans zichzelf en hun werk te presenteren;
- Print Live: live en on demand productie van ‘letterpress’ drukwerk;
- Op de Kaart: grafisch Nederland laat op 10×15 cm zien wat er technisch/creatief mogelijk is;
- Paper Trail: Print Pakt Live vormt het startpunt voor de Paper Trail-route langs grafische hoogtepunten uit het DDW-aanbod. In print en digitaal;
- PPL VIP: KVGO-leden krijgen de mogelijkheid om Print Pakt Live aan te grijpen als startpunt voor een eigen ‘klantendag’, waar zij klanten kunnen uitnodigen voor een inspirerend bezoek aan DDW.
Op de kaart
De uitdaging aan grafisch Nederland zich te presenteren op 10×15 cm was in 2016 niet aan dovemansoren gericht. Dit initiatief biedt grafische bedrijven de kans zich voor een zeer breed en geïnteresseerd publiek van hun beste kant te laten zien.
Alvast een les van vorig jaar: commerciële boodschappen op de kaart werken niet of nauwelijks, creatieve hoogstandjes en prachtige afwerking des te beter.
Hoe was het in 2016?
In druk en op film zijn de activiteiten van Print Pakt Live 2016 vastgelegd. Nog eens terugkijken en luisteren?