Het rapport ‘over de toekomst van de printindustrie’ schetst trends en marktontwikkelingen. Bovendien probeert het antwoord te geven op de vraag hoe grafische bedrijven toegevoegde waarde kunnen creëren met behulp van nieuwe technologieën.
Het rapport trekt een aantal conclusies over de innovatiekansen voor grafische bedrijven. Aan bod komt onder andere het printen van gepersonaliseerde producten. Big data wordt gezien als een stimulans voor personaliseren. Grafische bedrijven die in staat zijn om aan te sluiten op databases en gegevens kunnen combineren kunnen toegevoegde waarde bieden bij het personaliseren van gedrukte of geprinte producten. Volgens de onderzoeker een groeimarkt.
Inkjet printing maakt het mogelijk op verschillende materialen te printen. Daarmee ziet het rapport kansen voor personaliseren van decoratieve printtoepassingen.
Het rapport haalt een aantal recente onderzoeken aan. Daaruit blijkt dat mensen een voorkeur hebben voor het lezen van print in plaats van digitale bronnen. Een goed ontwerp en visuele kwaliteit zijn factoren die daaraan bijdragen.
Het e-Novate project is een programma gericht op het stimuleren van creatieve product- en dienstenontwikkeling in de grafimedia- en signbranche.
Het rapport is te downloaden van de website van het A&O Fonds Grafimediabranche.