Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

Rob van der Most: “Belastingdienst zet onze hele bedrijfstak bij oud papier”

De Belastingdienst gaat na meer dan een eeuw stoppen met de ‘blauwe envelop’. KVGO-lid Rob van der Most, onder andere producent van de enveloppen te Heerde, klom in de pen en stuurde staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes een – papieren – brief.

“Deze week heeft u in een mooie flitsende persconferentie de blauwe envelop ten grave gedragen. Een instituut dat zoals u zelf aangeeft al zo’n 100 jaar bestaat. Gedurende de afgelopen 50 à 60 jaar hebben wij, Koninklijke Van der Most, deze blauwe envelop voor uw Belastingdienst geproduceerd. Een fijne klant natuurlijk, flinke aantallen en dat gedurende zo’n lange periode. Ook vaak een lastige klant . Want zoals u weet waren alle automatiseringsprocessen binnen de dienst niet altijd perfect op orde. Het aantal keren dat wij dan ook op stel en sprong hebben moeten inspringen om te zorgen dat de Belastingdienst zijn post kon versturen is ontelbaar. Wij niet alleen, maar ook de fabrikant van het blauwe papier: papierfabriek Coldenhove uit Eerbeek heeft vaak alles uit de kast moeten halen om ervoor te zorgen dat de problemen konden worden opgelost. Dit hebben wij met liefde gedaan voor een zeer gewaardeerde klant.15_10_rob_ver_der_most_DSC7135

Wij begrijpen dat de digitalisering voor uw dienst voordelen kan bieden. Wij hebben er dan ook begrip voor dat u er voor kiest ook van dit kanaal gebruik te maken met burgers en bedrijven. Er zijn echter een aantal zaken die wij niet begrijpen.”

Marketing
“Met het afscheid van de blauwe envelop zet u een uniek marketing instrument bij het oud vuil. De blauwe envelop is de best geopende envelop van Nederland. De droom van iedere marketeer. Met deze envelop heeft u één van de hoogste belastingmoralen ter wereld weten te bereiken. Ik hoop van harte voor u dat de e-mails die u gaat sturen net zo goed gelezen gaan worden. Steeds meer online dienstverleners kiezen immers niet voor niets voor een ‘hybride’ benadering van de klant.

Mail blijkt steeds minder goed gelezen te worden. Een combinatie van mail en post in de brievenbus blijkt veel effectiever.”

Besparing?
“U spreekt over een besparing van 60 miljoen euro de komende twee jaar. Wij vragen ons oprecht af of u hierbij rekening heeft gehouden met de automatiseringskosten van dit project. Ervaringen uit het verleden leren dat deze kosten over het algemeen vele malen hoger zijn. Uiteindelijk is het de vraag of deze besparing ooit bereikt gaat worden. Een voorbeeld hiervan is de digitalisering bij UWV. Hier blijkt dat de huidige gedigitaliseerde werkwijze duurder is dan zijn papieren voorganger.”

De burger
“Wat wil de burger eigenlijk? U verwijst zelf naar het mislukte project in Finland. Waar de burger de keuze had en in Denemarken waar geen keuzevrijheid was. Blijkbaar kiest de burger, indien hij die keuzevrijheid heeft lang niet altijd voor digitaal. Onderzoeken bewijzen dat ook. In vele Europese landen heeft de burger de vrije keuze tussen communicatie via papier of digitaal. Een overheid die zijn burgers serieus neemt, luister daar ook naar en geeft ze deze vrije keuze. U heeft al vijf jaar een digitale berichtenbox klaar staan. Hier maken slechts 1,8 miljoen Nederlanders gebruik van.

Misschien willen die andere Nederlanders die digitale berichtenbox helemaal niet. Ook de banken hebben het tot drie maal toe geprobeerd met de Finbox. Nu wordt deze langzamerhand ten grave gedragen. U gaat ook wel heel gemakkelijk voorbij aan de burgers die geen toegang tot internet hebben. Zij moeten zich maar laten helpen door anderen. Waar blijft het recht op privacy?”

Trap na
“Met uw uitspraak: ‘Post, enveloppen en papier, het is allemaal niet meer van deze tijd’, zet u een hele bedrijfstak bij het oud papier. Een bedrijfstak waarin nog steeds tienduizenden mensen in Nederland actief zijn. Een bedrijfstak die inderdaad merkt dat de markt mede door de digitalisering krimpt, maar daarnaast voor vele Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen mailingen verzorgen, folders drukken, kranten drukken, etc, etc. Bedrijven die de waarde van communicatie op PAPIER wel inzien. Met overigens maar één eenvoudige reden: het levert meer respons en daardoor meer omzet op. Wij begrijpen niet dat u een bedrijfstak die u al die jaren goed bediend heeft op deze manier een trap na geeft.

Tot slot, hopen wij dat deze brief u bereikt. Om daarvan zeker te zijn zullen wij deze per post aan u versturen. Wij nemen aan dat de post op uw ministerie niet in ‘een portiek ligt’. Bovendien is het voor ons niet mogelijk om u via mail te bereiken. Uw e-mail adres is niet bij ons bekend. Voor één keer zullen we hiervoor de blauwe Belastingdienst envelop gebruiken. Dan weten we tenminste zeker dat u hem openmaakt.

Wij nodigen u van harte uit bij ons mooie bedrijf in Heerde. Waar dagelijks ruim 200 medewerkers actief zijn.. Dan kunt u met eigen ogen zien hoe de blauwe enveloppen (en vele anderen) gelukkig nog volop op onze moderne gedigitaliseerde machines geproduceerd worden.”