Dieselgate: wat is het ook alweer?
Vanaf 2015 werd duidelijk dat verschillende autofabrikanten (waaronder Daimler, Stellantis, Renault en Volkswagen) in miljoenen dieselvoertuigen illegale software hadden geïnstalleerd die de voertuigen tijdens een test schoner liet lijken dan ze in werkelijkheid waren. De daadwerkelijke uitstoot van schadelijke stoffen lag tot wel 20 keer boven de toegestane norm. De praktijk van deze ‘sjoemelsoftware’ was het gevolg van geheime (en verboden) afspraken tussen diverse autofabrikanten onderling om zich niet aan geldende regelgeving en normen te houden. Voor dit gedrag zijn de fabrikanten door de Europese Commissie zwaar beboet. Dit schandaal is verder bekend geworden als ‘dieselgate’.
Verminderde inruilwaarde
KVGO is deze samenwerking aangegaan, omdat het dieselfraudeschandaal ook betrekking heeft op een substantieel aantal bedrijfswagens. De schade van verminderde inruilwaarde en hogere verbruikskosten is aanzienlijk, evenals de extra schade aan het milieu. Ook wanneer bedrijfswagens zijn geleased of tweedehands zijn aangeschaft kan er aanspraak gemaakt worden op een schadevergoeding. Om het KVGO-leden zo gemakkelijk mogelijk te maken een claim in te dienen, heeft het KVGO ervoor gekozen de samenwerking met Dieselgate.com aan te gaan. De claims worden ingebracht in de lopende collectieve procedures tegen de autofabrikanten.
Type (bedrijfs-)wagens
Het betreft bedrijfswagens en modellen van de volgende automerken: Mercedes (o.a. Sprinter, Citan, Vito, A-, B-, C-, E-Klasses), Renault (o.a. Master, Kangoo), Peugeot (o.a. Partner, Boxer, Expert), Fiat (o.a. Ducato, Doblo, Scudo, Talento), Volkswagen (Transporter, Caddy, Crafter), Audi, Skoda, SEAT, Alfa Romeo, Jeep, Dacia, Opel (o.a. Vivaro), Citroën (o.a. Jumper, Berlingo) en DS. De schade voor voertuigeigenaren is door diverse Nederlandse en buitenlandse rechtbanken vastgesteld op tussen de EUR 3.000,- en EUR 5.000,- per nieuw aangeschafte getroffen diesel(bedrijfs)wagen uit de bouwjaarperiode 2009 tot 2020. Om in aanmerking te komen voor compensatie is het van belang dat bedrijven zich tijdig registreren op het platform. Vooral wanneer het om voertuigen gaat vanaf 2009, is het van belang zo spoedig mogelijk zo veel mogelijk relevante voertuiginformatie te achterhalen en veilig te stellen. Geen actie betekent vaak helaas geen vergoeding.
Aanmelden via Dieselgate.com/KVGO
De eerste stap is om jouw bedrijf of bedrijven aan te melden op de speciale KVGO ledenpagina op www.dieselgate.com/KVGO. Vanaf daar nemen zij je het werk uit handen en brengen ze voor jou in kaart welke van jouw (bedrijfs-)wagens in aanmerking kunnen komen. Deze inventarisatie duurt hooguit enkele weken. De tweede stap is dat Dieselgate.com op basis van een overeenkomst van opdracht en volmacht de claims aanbrengen. Voor jouw bedrijf zijn er geen kosten voor de juridische procedures die nu gevoerd worden.
KVGO-korting
Naast het innen van de inhoudelijke vorderingen wordt door de eisende procespartijen ook geprobeerd alle proceskosten te verhalen op de verweerders. Alleen wanneer dat niet volledig lukt zal er een deel worden ingehouden van de vergoeding die claimanten ontvangen. KVGO heeft voor haar leden een korting bedongen van 2,5 procentpunt. Dit betekent dat het aandeel van de vergoeding dat wordt ingehouden voor KVGO-leden maximaal 25% zal zijn, indien er bij een rechtbank geprocedeerd wordt. Als er voor jou geen resultaat wordt geboekt, dan zijn er geen kosten verschuldigd – Dieselgate.com werkt op basis van no cure, no pay.
Informatie aanvragen
Heb je vragen of wil je extra informatie ontvangen dan kun je contact opnemen via info@dieselgate.com of bellen naar het volgende nummer 085-4008585.