Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

Terugblik Algemene Vergadering 14 november 2024

Een oude kerk, inspirerende verhalen, gezellig tafelen en een hilarische quiz: het waren dé ingrediënten voor een geslaagde avond op 14 november 2024. In Breda kwamen we met onze leden samen voor de Algemene Vergadering. We blikken terug!

De stad Breda heeft een rijke geschiedenis. Daarom had de Algemene Vergadering (AV) dit keer een waar voorprogramma. Een extraatje voor leden die al eerder op de dag naar Breda wilden komen. Bij Hotel Nassau Breda, het oude zussenklooster, stond Willem van Oranje ­op hen te wachten voor een historische stadwandeling door ‘zijn woonplaats’. Hij nam de wandelaars mee naar voor hem belangrijke plekken, zoals onder andere het Spanjaardsgat en de grote kerk, met twee praalgraven van de familie Nassau.

Algemene Vergadering

Na een mooie wandeling verzamelden de leden zich weer bij Hotel Nassau, waar de inloop voor de Algemene Vergadering van de Ledenraad was begonnen. De aanwezigen werden na een welkomstwoord door Willem van Oranje naar ‘het koor’ geleid; de ruimte waar vroeger de liederen werden gezongen.

Op het programma van de AV stond onder andere de begroting van 2025, de decharge van de onderhandelingscommissie van de cao-onderhandelingen en de benoeming van een nieuw lid van de postcommissie. KVGO-voorzitter Dick Naafs heette de aanwezige Ledenraad van harte welkom en opende de vergadering.

Cao-onderhandelingscommissie
Begin dit jaar startten de onderhandelingen voor een nieuwe Grafimedia cao. Na diverse onderhandelingsdagen werd een onderhandelingsresultaat bereikt. In de zomer werd de cao definitief en met terugwerkende kracht geldig van 1 april 2024 tot 1 januari 2026.

De succesvolle onderhandelingen zijn te danken aan de inspanningen van de cao-onderhandelingscommissie en de klankbordgroep, bestaande uit KVGO-leden. Dick Naafs zette de hen in het zonnetje. Ook vroeg hij de Ledenraad decharge te verlenen aan de onderhandelingscommissie voor de gevoerde cao-onderhandelingen, waarmee werd ingestemd.

Wij danken via weg deze nogmaals de onderhandelingscommissie:

  • Loes Hassink (Hassink verpakkingsdrukwerk)
  • Martine Bink (Drukkerij Wilco B.V.)
  • Sandra Riezebos (Veldhuis media B.V.)
  • Tiny Brinkman (Koninklijke Van der Most)
  • Nathalie Poelhekken (Te Sligte)
  • Henk Harkema (Multicopy)

Postcommissie
Haico Meijerink van Drukwerkdeal heeft zich beschikbaar gesteld voor de Postcommissie. De Ledenraad stemde in met zijn benoeming tot lid van de Postcommissie.

Begroting
KVGO-directeur Brecht Grieten presenteerde de begroting voor 2025 en lichtte hem toe. De Ledenraad keurde vervolgens de begroting voor 2025 goed.

Acquisitie
Het KVGO groeit! De dekkingsgraad is in de afgelopen periode met meer dan 8 procent gegroeid. Dick gaf hiervoor de credits aan accountmanager Xander van Beekum en de collega’s van het KVGO. Een mooie prestatie! Want een goede representatie in de markt is belangrijk om voldoende waarde te kunnen toevoegen als vereniging.

Keynote sessie

Xander Koppelmans nam de deelnemers ten slotte mee met een pakkende keynote over cybercrime. Deze ondernemer en eigenaar van een communicatiebureau werd in 2015 gehackt. Hij deelde met de zaal zijn verhaal: van de een op de andere dag was hij alles kwijt door een brute force aanval; een aanval om zijn wachtwoorden te hacken. De hack had grote gevolgen: voor een succesvolle hack is de gevolgschade gemiddeld 80 procent van de jaaromzet. De verwoeste documenten, de vertrouwensbreuk met klanten en de hoge kosten voor herbouw van het bedrijf zorgden dat hij anderhalf jaar na de hack failliet ging. 

Hij deelde zes belangrijke tips:

  • 1. Zorg voor een noodplan. Wat moet je doen bij een hack? Wie bel je? Stel hiervoor intern een DHV’er aan.
  • 2. Gebruik moeilijke, lange wachtwoorden. Met de komst van ChatGPT is een wachtwoord van 8 tekens in maximaal 1 seconde te hacken.
  • 3. Zorg voor tweestapsverificatie. Zodat je een seintje krijgt als iemand jouw wachtwoord probeert te hacken.
  • 4. Maak back-ups. Alleen offline back-ups zijn 100 procent veilig voor hackers.
  • 5. Doe updates snel. Zorg dat je systemen up-to-date zijn.
  • 6. Zorg voor goede antivirus en techniek. De kans op een cyberaanval is op 1 op 5.

Zijn boodschap voor de zaal: de volwassenheid van je onderneming is op peil, zorg dat je digitale volwassenheid dat ook is. Zijn indrukwekkende verhaal maakte indruk. Tijdens de borrel werd er uitgebreid over nagepraat. En dat niet alleen: vertegenwoordigers van het A&O Fonds Grafimediabranche gingen tijdens de borrel ook met de aanwezigen in gesprek over duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de sector en wat KVGO-leden hiermee kunnen doen.

Diner

Na een gezellig borrel in de overdekte binnentuin openden de deuren van de prachtig verlichte neogotische Kapel, waar het driegangendiner werd geserveerd. De aanwezigen namen plaats aan de mooi gedekte tafels. Tussen de gangen door nam Dick het woord en benadrukte hoe trots hij was op het KVGO en haar leden. Hij riep op om verbindingen te zoeken binnen het KVGO. Want: niemand is alleen sterker. Dankzij de branchevereniging kun je er voor elkaar zijn. En over samenwerken gesproken… Dat werd ter plekke in de praktijk getoetst met de giga-grote-grafische-quiz: acht spannende vragen over cijfers uit de grafimediabranche. De tafelbezetting husselde en Dick ontpopte zich als een ware quizmaster. En de winnende tafel? Die kreeg een lekkere prijs mee naar huis.

Klik hier om alle foto’s te bekijken.

Save the date

We kijken terug op een mooie avond! Dankjewel dat je erbij was. In 2025 staan er weer twee AV’s gepland, te beginnen met de bijeenkomst in het voorjaar. We zien je graag 13 mei 2025. Meer informatie hierover volgt.