Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

‘Toekomst voor enveloppen blijft goed’

In ontwikkelende landen als de Verenigde Staten groeit de markt voor direct mail (DM) opnieuw. In de eerste zes maanden van dit jaar werden in de VS 75 miljard stuks direct   mail verstuurd én ontvangen, een klein procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.In veel andere landen zoals China, Australië en Japan, zakt de DM-markt in, maar dat is voor fabrikanten van enveloppen geen reden om het hoofd in de schoot te leggen. Bert Berkley is President en CEO van Tension Corporation, één van de grootste  enveloppenspecialisten ter wereld. Het inmiddels 130 jaar oude bedrijf is gevestigd in Kansas City, maar heeft ook verkoopkantoren in de hele VS. Daarnaast is Tension al sinds 1997 aanwezig in Taiwan en heeft het een eigen vestiging in China.

Samenwerken met post
Tijdens het congres van de federatie van enveloppenproducenten Fepe, midden september in Berlijn stelde Berkley met nadruk dat de toekomst voor de sector er nog altijd uitstekend uitziet. Hij noemt als voorbeeld China, waar de markt voor direct mail mede door de economische teruggang wel inzakt, maar waar nog altijd meer dan 4,5 miljard stuks DM per jaar worden verwerkt. Berkley hamert er op dat de sector zelf het idee van DM moet verkopen aan reclamebureaus en andere opdrachtgevers.

bert-berkley-ps-2014“De cruciale vraag is of het volume aan enveloppen bij uw eigen bedrijf over één of over  vijf jaar hoger ligt of gedaald zal zijn,” hield hij zijn gehoor voor. Bij het ‘aan de man te brengen’ van DM kan nauw samengewerkt worden met de nationale postorganisaties die daar over het algemeen ook graag open voor staan. “Direct Mail als onderdeel van een multichannel campagne kan ook voor online winkelen en winkeliers de aandrijfkracht zijn”, was daarbij één van zijn stellingen.

Stijgende lijn
Ook Jean de Couëspel, managing directeur van het Franse GPV en voorzitter van de marketingcommissie van Fepe, ziet geen reden voor paniek. Couëspel signaleert daarbij, net als collega Berkley, een recente stijgende lijn. Weliswaar is het volume aan poststukken in Europa de laatste vijf jaar met een kwart gedaald, maar in de eerste helft van 2016 is voor het eerst in tijden opeens weer een toename te zien. “We kunnen dat beïnvloeden door actieve steun te bieden aan effectieve campagnes om drukwerk en DM beter onder deaandacht te brengen.”