Sla het menu over en ga direct naar de content van deze pagina.

Totdrukwerk en VdR druk&print winnen KVGO-prijs

De prijsuitreiking van de Kalenderwedstrijd 2018 in Bodegraven op 22 maart, bood niet alleen een staalkaart van grafisch ontwerp en innovatie, maar was ook een eerbetoon aan de schoonheid van het papieren product.

De KVGO-prijs ging dit jaar naar de kalender Laat je voeden en inspireren, een bijzonder project van VdR druk & print in Nijkerk en Totdrukwerk in Apeldoorn. Deze grafische bedrijven tonen jaarlijks met hun kalender wat ze aan techniek en creativiteit in huis hebben. Papier met plantenzaden, warmte- en geurinkt en andere uiteenlopende veredelingstechnieken werden op de kalender losgelaten.

KVGO-voorzitter Cees Verweij (links) reikte de KVGO-prijs uit aan (vlnr) Bertil de Ridder (VdR druk&print) en Kevin ten Thij en Gertjan Visser van Doks Ontwerpbureau

De prijs, twee fraaie zeefdrukken, werd uitgereikt door KVGO-voorzitter Cees Verweij, die het sociale element van de kalender roemde. Voor de productie werden enkele medewerkers ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’ ingezet.

De KW Award, de algemene prijs voor de beste inzending, ging naar het Belgische Stockmans Kalenders. Grafisch vormgeefster Annelies Vanoost tekende voor het ontwerp van Paperwork 2018. De kalender bestaat uit 13 kunstwerken, die ook na het eind van het jaar niet misstaan aan de muur. De pagina’s zijn geperforeerd, waardoor je ze tot losse prints kunt omtoveren.

Divers en overweldigend
De publieksfavoriet was het kalenderboek 365+1 Days van Stichting Print. Paulina de Nijs, de drijvende kracht achter de stichting, kon door omstandigheden niet aanwezig zijn.

De prijs werd daarom in ontvangst genomen door ontwerpster Anouk van Mil (Milc) en Mike Patist (Boekbinderij Patist), die beiden aan het boek hadden meegewerkt. Het boek is zonder twijfel het spectaculairste voorbeeld van grafische samenwerking van de afgelopen jaren. Met niet aflatende ijver slaagde Paulina de Nijs erin om 366 grafisch vormgevers en 13 grafische bedrijven te laten samenwerken. Elke ontwerper creëerde een aparte illustratie voor een specifieke dag in het tijdloze kalenderboek. Het resultaat is even divers als overweldigend. Een belangrijke rol was weggelegd voor Melle Hammer, die het boekontwerp voor zijn rekening nam.

De Typografie-prijs werd door Paul Adriaensen van het Plantin Instituut uitgereikt aan Geeke Voortman van ontwerpbureau Wie Maakt Het. De inzending bestond uit een nieuwe editie van de Design-agenda, waarvoor Voortman vorig jaar nog de KW Award ontving. Die bekroning leidde onder meer tot een samenwerking met Gianotten Printed Media.

Philippe van Ongevalle, directeur generaal van de Belgische brancheorganisatie Febelgra reikte de Febelgra-prijs uit aan ontwerpster Like Mouton, voor haar Bureelkalender, uitgegeven door L.Capitan. Van de deelnemende studenten vielen Dhoe Thimothy en Olivier Moeyaert van Artevelde Hogeschool Gent in de prijzen voor hun Ontdekkingsreizigerkaart.

De winnaars

Eerbetoon
Presentatrice en tv-ster Ellie Lust stelde aan het begin van het evenement de voor de hand liggende vraag of er nog wel een toekomst is voor papieren kalenders en agenda’s. De prijsuitreiking ontpopte zich tot een antwoord op die vraag. De 36ste prijsuitreiking van de Kalenderwedstrijd werd namelijk niets minder dan een eerbetoon aan de schoonheid van het grafische product.

Duurzaam gebruik is een terugkerend thema geworden, getuige het aantal kalenders en agenda’s dat tijdloos is, of na gebruik als wandversiering kan dienen. Topfotograaf Marco ter Beek gaf met zijn kalender Wrapped een voorbeeld van zo’n tijdloze kalender die als belangrijk promotiemateriaal fungeert voor zijn werk én als fraai beeld aan de muur.

Om het belang van het grafisch product te onderstrepen bracht Bruno Devos van Stockmans Kalenders de aanslagen in Brussel, precies twee jaar eerder, onder de aandacht. “We hebben de taak om op de een of andere manier een tegenwicht te bieden aan de uitdagingen van deze tijd. We zijn met schoonheid bezig. Drukwerk zoals wij dat hier allemaal maken, blijft altijd bestaan.”

Maar ook de veelzijdigheid van het grafisch productieproces kwam aan de orde. Vanuit het publiek kwam de suggestie om een Ellie Lust-kalender te produceren.

KVGO-voorzitter Cees Verweij ging daar op in toen hij stil stond bij de innovatieve bedrijfstak. “We zagen een kalender zonder calendarium, dat als kunstwerk aan de muur kan dienen. Daar is altijd plaats voor. Je kunt één kalender maken van Ellie Lust en haar team. Het kan in elk gewenst aantal en voor een redelijke prijs. Dankzij de zeggingskracht van papier blijven kalenders en agenda’s nog lang bestaan. Daar heb ik alle vertrouwen in.”