Denk hierbij aan winkeliers die hun klanten niet meer kunnen informeren over welke mooie (kortings)acties ze hebben. Consumenten zijn meer kwijt aan hun boodschappen en winkeliers verliezen inkomsten. De kleine mkb-ers die het momenteel al moeilijk hebben in onze leeglopende winkelstraten kunnen hun publiek niet meer bereiken. En dan hebben we het nog niet gehad over de makers en verspreiders van folders en huis-aan-huiskranten die door deze uitspraak minder werk hebben en mensen zullen moeten ontslaan. En dat alles voor een sticker, die is ingevoerd op basis van onjuiste en niet bewezen milieuclaims.
We begrijpen dat de gemeente Amsterdam een doelstelling heeft op het gebied van afvalverwerking en afvalscheiding, maar die bereik je niet met de ja/ja-sticker. Wij gaan graag met gemeenten in gesprek over een manier die wel werkt.
Voor de invoering van de ja/ja-sticker zat op de helft van de 440.000 Amsterdamse brievenbussen een nee/ja- of nee/nee-sticker. We bereikten dus 220.000 huishoudens met reclamefolders. Nu heeft 23% van de Amsterdammers een ja/ja-sticker en bereiken we zo’n 100.000 huishoudens.
Tegelijkertijd is daar het blad The City bijgekomen, met een oplage van 330.000 stuks. Dit blad staat bol van de advertenties – dit toont aan dat de behoefte aan reclame blijft. Maar minder papier levert het dus niet op.
Wat nu?
De komende tijd zullen we de uitspraak bestuderen en ons beraden op eventuele vervolgstappen. Dit ook omdat andere gemeenten naar het voorbeeld van Amsterdam kijken. MailDB, Spotta en het KVGO hebben 3 maanden de tijd om cassatie in te stellen bij de Hoge Raad. In de tussentijd gaan wij graag het gesprek aan met de gemeenten: wat is jullie doelstelling? En laten we daar dan samen een manier voor vinden die werkt, in tegenstelling tot de ja/ja-sticker.
Aanleiding
Op 28 maart 2019 diende het hoger beroep van branchevereniging MailDB, het KVGO en verspreider Spotta tegen de gemeente Amsterdam. Sinds 1 januari 2018 hanteert de gemeente Amsterdam namelijk de ja/ja-sticker. Amsterdammers moeten sindsdien uitdrukkelijk aangeven dat ze ongeadresseerde reclamefolders willen ontvangen. Voorheen moesten ze een sticker op de brievenbus plakken als ze géén ongeadresseerde reclamefolders wilden: de nee/ja- of nee/nee-sticker.
MailDB, het KVGO en Spotta zijn van mening dat het niet aan de gemeente Amsterdam is om de ja/ja-sticker in te voeren, dat dit onzorgvuldig is gebeurd, dat de sticker de belangen van winkeliers en de branche schaadt en dat de invoering is gebaseerd op onjuiste en niet bewezen milieuclaims.
Op 11 september 2017 diende een rechtszaak tussen brancheorganisatie MailDB en de gemeente Amsterdam over de invoering van de ja/ja-sticker. Op 22 november 2017 oordeelde de rechtbank dat de gemeente Amsterdam deze, van het landelijke systeem afwijkende sticker, mag invoeren. MailDB, het KVGO en Spotta zijn in januari 2018 in hoger beroep gegaan, de zitting was dus op 28 maart.
Het gerechtshof Amsterdam gaf aan 11 juni met een uitspraak te komen, maar heeft dit uitgesteld naar 9 juli. Op 9 juli heeft het gerechtshof de uitspraak nog een keer uitgesteld, tot 3 september. Op 3 september heeft het gerechtshof de uitspraak weer uitgesteld, tot 24 september. Op 24 september oordeelde het gerechtshof Amsterdam dat de ja/ja sticker ingevoerd mag worden in Amsterdam en zet daarmee de deur open voor een landelijke invoering.