27 juni 2018

Vraag naar medewerkers in grafimediabranche neemt toe

Drukkerijen, producenten van verpakkingen en andere bedrijven in de grafimediabranche zijn weer volop op zoek naar personeel. Begin 2018 stonden er 430 vacatures open. Dat is het hoogste aantal in tien jaar tijd.

Dat blijkt uit de nieuwe editie van ‘Grafimedia in cijfers’, een publicatie van GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche. Grafimediabedrijven zijn vooral op zoek naar dtp’ers, drukkers en nabewerkers.

De stijging van het aantal vacatures komt vooral door de vergrijzing en zal de komende jaren naar verwachting nog verder toenemen. Bijna twintig procent van de medewerkers in de branche zit minder dan tien jaar voor zijn of haar pensioendatum.

Concurrentie
Het vinden van vervangers voor medewerkers met technische functies is voor veel grafimediabedrijven een uitdaging, signaleert Richard Leloux, directeur van het A&O Fonds Grafimediabranche.

“In 2017 volgden maar 37 jongeren een print-opleiding aan één van de vakscholen. Ook zij-instromers zijn lastig te vinden. We vissen namelijk in dezelfde vijver als bijvoorbeeld de installatiebranche, waar de komende jaren duizenden technici nodig zijn.”

Leerwerktrajecten
Om bij te dragen aan de instroom van medewerkers heeft opleider GOC in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche een BBL-traject opgezet. Doel is om met zo’n leerwerktraject 75 jongeren, ww’ers en zij-instromers op te leiden tot grafisch operator op mbo 2-niveau.

Werving vindt onder meer plaats via vmbo-scholen, gemeenten, het UWV en het netwerk van grafische bedrijven. Inmiddels lopen er opleidingstrajecten in Amsterdam, Zwolle en Eindhoven en start er binnenkort een BBL-opleiding in Den Bosch.

Terugval
Ondanks de groei van het aantal vacatures hapert het economisch herstel dat leek ingezet in de grafimediabranche, blijkt uit Grafimedia in Cijfers.

Zo steeg in 2017 het aantal faillissementen (+42,9 procent), daalde het aantal bedrijven (-3,5 procent) en nam de totale omzet in de branche af (-5,2 procent).

Lichtpuntje is de daling van de werkloosheid in de sector: van 18,6 naar 13,4 procent. De werkloosheid ligt nog wel altijd fors hoger dan het landelijk gemiddelde.

Duurzame inzetbaarheid
Naast het verhogen van de instroom zet A&O Fonds Grafimediabranche verder in op het versterken van duurzame inzetbaarheid. Ook gaat het Fonds van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd opleiden, met modulaire opleidingen en in company trajecten.

Verder doet A&O Fonds Grafimediabranche samen met hogescholen en universiteiten onderzoek naar vernieuwende producten, diensten en businessmodellen voor de bedrijfstak.

De resultaten en ‘best practices’ uit het E-novatetraject worden gedeeld met grafimediabedrijven, zodat zij daarmee hun onderneming kunnen versterken.

Via deze link is de digitale versie van Grafimedia in cijfers te downloaden.

Liever een gedrukt exemplaar? Mail dan de adresgegevens  naar communicatie@goc.nl.